Fakturowanie i Księgowość

Nie jestem klientem ING


Nie musisz nim być, by móc fakturować i księgować.

Zarejestruj się bez konta

Otwórz konto - klienci bankowi mają łatwiej!

Jestem klientem ING


Korzystasz z bankowości internetowej Moje ING
lub ING Business?

Twój własny e-sklep w kilku prostych krokach

2025-04-28

Zastanawiasz się, jak otworzyć sklep internetowy? To prostsze, niż może się wydawać! Wszystko zaczyna się od ciekawego pomysłu, a następnie należy przejść przez kolejne etapy zakładania sklepu. Na koniec możesz cieszyć się sprawnie działającą stroną zakupową, która pozwoli Ci budować swoje dochody z handlu. Możliwość prowadzenia sklepu internetowego to szansa na spory zarobek – warto jednak podejść do tego w odpowiedni sposób.

Cały proces obejmuje kilka kluczowych kroków, z których każdy ma znaczenie dla końcowego sukcesu sklepu internetowego. Z nami możesz poznać praktyczne porady na temat wyboru platformy e-commerce, tworzenia atrakcyjnej oferty i skutecznego promowania swojego biznesu w sieci.

W poniższym artykule dowiesz się między innymi:

  • jak wybrać odpowiednią platformę e-commerce dla swojego sklepu internetowego,
  • dlaczego domena, hosting i projekt strony są ważne,
  • jak promować sklep w sieci, by szybko zdobyć klientów.

Własny sklep internetowy – zacznij od ciekawego pomysłu

Podstawą sukcesu każdego sklepu internetowego – podobnie jak w praktycznie każdym innym biznesie – jest ciekawy pomysł. Aby poprawnie podejść do całego zadania, warto w pierwszej kolejności znaleźć dochodowy rynek. Sprawnie działający sklep powinien przede wszystkim odpowiadać na konkretne potrzeby klientów, co aktualnie zazwyczaj wiąże się ze sprzedażą w ramach określonej niszy. Zastanów się, jakie produkty są obecnie poszukiwane (i nie są oferowane przez inne sklepy) i czy możesz zaoferować coś unikalnego w ramach swojego sklepu internetowego. Możesz to zrobić z użyciem m.in.:

  • analizy trendów wyszukiwania na przykład przez Google Trends;
  • przeglądu popularnych platform sprzedażowych na przykład Allegro;
  • badania opinii w mediach społecznościowych i na tematycznych forach, które pozwolą określić, jaki sklep internetowy mógłby wypełnić lukę rynkową.

Gdy wiesz już, w jakim obszarze będzie działać Twój sklep internetowy, warto uzupełnić przygotowania o analizę konkurencji. Sprawdź, co oferują liderzy w branży, jakie mają ceny, jak wyglądają ich strony i jak podchodzą do obsługi klienta. Zawartość dostępna na konkurencyjnych stronach pozwoli Ci znaleźć lukę rynkową, którą może wypełnić Twój własny sklep internetowy.

Jak założyć sklep internetowy? Wybór platformy e-commerce

Zdecydowana większość sklepów online jest oparta na dedykowanych platformach, które oferują gotową funkcjonalność związaną ze sprzedażą, dodawaniem produktów, obsługą płatności, zwrotami i wiele, wiele więcej. Takie rozwiązania znacznie ułatwiają start w e-commerce – w efekcie Twój własny sklep internetowy najprawdopodobniej też będzie korzystać z jednej z popularnych platform. Wybór pod tym względem jest bardzo szeroki i różnorodny, a do najpopularniejszych propozycji należą m.in. Shopify, WooCommerce i PrestaShop:

  • Shopify – zapewnia łatwość obsługi dla początkujących i rozbudowaną kolekcję wtyczek dla sklepu internetowego, ale wymaga miesięcznych opłat.
  • WooCommerce – platforma funkcjonująca jako wtyczka do systemu zarządzania treścią WordPress. Jest darmowa i oferuje bardzo dużą elastyczność, jednak aby sklep internetowy oparty na WooCommerce mógł wykorzystać pełen potencjał tego rozwiązania, potrzebna będzie pewna wiedza techniczna.
  • PrestaShop – zaawansowana platforma open-source, będąca świetnym wyborem dla dużych i średnich sklepów internetowych lub dla firm o sporych ambicjach.

Tego typu rozwiązania działając jak gotowy sklep internetowy, który można uruchomić już po wprowadzeniu kilku modyfikacji. Ile kosztuje sklep internetowy? Odpowiedź na to pytanie zależy w dużej mierze właśnie od wyboru konkretnej platformy – niektóre z nich są darmowe, z kolei inne wiążą się z określoną opłatą miesięczną.

Jak wybrać odpowiednie rozwiązanie dla swojego sklepu internetowego? Warto mieć na uwadze, że powyższe platformy to tylko część tego typu opcji dostępnych na rynku. Aby przeanalizować poszczególne propozycje, należy wziąć pod uwagę m.in. koszty (zarówno abonamenty, jak i prowizje), funkcjonalność (podstawą jest obsługa płatności i produktów, ale warto zwrócić uwagę też np. na dostęp do narzędzi marketingowych) i możliwość skalowania wraz z rozwojem biznesu. Uwzględniając te kwestie, możesz mieć pewność, że Twój sklep internetowy będzie działać sprawnie i skutecznie.

Domena i hosting dla sklepu internetowego

Aby sklep internetowy mógł skutecznie dotrzeć do klientów i pozostać na dłużej w ich świadomości, potrzebna będzie dobra nazwa domeny. Najlepszym wyborem są nazwy, które są krótkie i łatwe do zapamiętania, a zarazem odpowiadają branży. Musi to być też unikalna nazwa – podczas sprawdzania pomysłów warto sprawdzić dostępność domen za pośrednictwem dedykowanych portali łączących się z bazą WHOIS. Kolejnym krokiem po wyborze domeny pod sklep internetowy jest wykupienie hostingu. Dla sklepu internetowego najlepiej sprawdzi się hosting oferujący szybkie ładowanie stron, wysoki poziom bezpieczeństwa (m.in. obsługa SSL) i stały dostęp do obsługi technicznej.

Projektowanie strony sklepu

Chcąc otworzyć sklep internetowy, nie można zapomnieć także o tym, jak prezentuje się strona. Wygląd sklepu internetowego powinien przyciągać klientów, a sama struktura witryny musi być przejrzysta i intuicyjna. Otwierając sklep internetowy, należy zadbać m.in. o prostą nawigację i responsywność – kluczowe sekcje powinny być widoczne od razu, a cała strona musi działać równie sprawnie zarówno na komputerze, jak i na smartfonie. Aby zapewnić klientom odpowiednie wrażenia w sklepie internetowym, trzeba też zwrócić uwagę na stylistykę strony: wybierz motyw zgodny z charakterem branży i personalizuj czcionki, kolory czy układ, by podkreślić swoją markę.

Przygotowanie oferty produktów w sklepie internetowym

Podstawą każdego sklepu internetowego są produkty – należy nie tylko przygotować listę pozycji w ofercie, lecz także zadbać o ich atrakcyjną prezentację. Założenie sklepu internetowego będzie zatem wymagać m.in. przygotowania opisów i zdjęć, które będą skutecznie przyciągać klientów. Pisz językiem korzyści, skupiając się na tym, co produkt daje klientowi. W kwestii zdjęć kluczowa jest natomiast wysoka jakość, jak również przedstawienie towaru z różnych perspektyw.

To jeszcze nie wszystko – oprócz tego Twój sklep internetowy musi oferować wygodną, intuicyjną nawigację. Dobrze zaprojektowane kategorie to obowiązkowy element. Zakładając sklep internetowy, pamiętaj, by logicznie grupować produkty, a także regularnie dostosowywać ofertę i jej układ do zmieniających się potrzeb klientów. Dzięki temu Twój sklep internetowy będzie mógł odnieść sukces w wybranej przez Ciebie branży.

Sklep online – płatności i dostawa

W każdym sklepie internetowym niezbędna jest też obsługa płatności i dostaw. Podczas opracowywania swojego sklepu online zawsze warto skupić się na potrzebach klientów, oferując jak największą liczbę różnych rozwiązań w tym zakresie. Aby zapewnić odpowiednio wysoki poziom wygody w swoim sklepie internetowym, należy uwzględnić takie metody płatności, jak karty płatnicze czy przelewy online, wraz z portfelami cyfrowymi i rozwiązaniami typu Blik. Do tego obowiązkowym aspektem w przypadku sklepu internetowego jest skorzystanie z certyfikatu SSL w sklepie internetowym, by móc zapewnić bezpieczeństwo transakcji.

W kwestii opcji dostawy przy zakładaniu własnego sklepu internetowego również warto zadbać o dostęp do różnych rozwiązań. Część klientów będzie preferować kuriera, z kolei część może skorzystać ze standardowych przesyłek pocztowych. Działając na polskim rynku, nie można także pominąć Paczkomatów, które stanowią najwygodniejszą opcję dla wielu osób. Przy wyborze dostawy powinny znaleźć się także konkretne informacje dotyczące kosztów i czasu realizacji.

Promowanie sklepu internetowego w sieci

O czym jeszcze warto pamiętać, chcąc otworzyć własny sklep internetowy? Aby przyciągnąć klientów, musisz zadbać także o widoczność swojego sklepu internetowego. Swoją rolę pod tym względem odgrywają praktycznie wszystkie części strony – kategorie produktów, opisy produktów, artykuły blogowe, a nawet regulamin sklepu. Treści do sklepów internetowych powinny być tworzone zgodnie z zasadami SEO i optymalizacji pod wyszukiwarki:

  • korzystaj z fraz, które zapewnią Ci pozycjonowanie sklepu internetowego do określonej grupy docelowej;
  • zadbaj o szybkie ładowanie strony i optymalizację dla urządzeń mobilnych;
  • pamiętaj o UX (User Experience) – doświadczeniach użytkownika, które są obecnie jednym z najważniejszych czynników rankingowych w wyszukiwarce Google;
  • unikaj nieuczciwych praktyk SEO, które mogą prowadzić do penalizacji strony;
  • jeśli chcesz osiągnąć najlepsze efekty, skontaktuj się z profesjonalną, doświadczoną agencją SEO, która zajmie się wypromowaniem Twojego sklepu internetowego.

Sklepy internetowe mogą być także reklamowane z pomocą różnych narzędzi, takich jak kampanie Gogole Ads, współpraca z influencerami czy promowanie produktów na platformach społecznościowych. Zależnie od tego, do jakiej grupy docelowej chcesz trafić ze swoim sklepem internetowym, podejście do marketingu będzie nieco inne. Zawsze jednak jest to kluczowy czynnik, bez którego Twój sklep internetowy nie odniesie sukcesu.

Obsługa klienta – jak budować zaufanie i lojalność kupujących w e-sklepie?

Zastanawiając się, jak założyć sklep internetowy, nie można także pominąć bieżącej pracy nad utrzymaniem klientów już po otwarciu sklepu. Warto przede wszystkim dbać o szybki kontakt z kupującymi, np. przez czat online. Dobrym pomysłem mogą być też programy lojalnościowe i newslettery, które pozwolą Ci wyróżnić własny sklep internetowy na tle konkurencji. Warto także pamiętać, by regulamin sklepu internetowego uwzględniał m.in. jasną politykę zwrotów, która będzie prosta do zrozumienia dla klientów i łatwa w obsłudze po stronie sklepu online.

Po uruchomieniu sklepu: analiza i optymalizacja

Samo założenie sklepu internetowego to dopiero początek przygody z handlem online. Mając już własny sklep online, należy zadbać również o szereg dodatkowych obowiązków. Jedną z najważniejszych kwestii jest monitorowanie wyników, jakie osiąga Twój sklep internetowy – za pomocą dedykowanych narzędzi, np. Google Analytics, możesz dokładnie sprawdzić, które produkty, kategorie i kampanie radzą sobie najlepiej. W razie zidentyfikowania jakichkolwiek problemów warto jak najszybciej wdrożyć usprawnienia w procesie zakupowym. W tym zakresie kluczowe jest przede wszystkim usuwanie barier, z którymi mogą mierzyć się potencjalni klienci, takich jak zbyt skomplikowany formularz zamówienia czy brak odpowiednich form płatności. Analiza statystyk pozwoli Ci także znaleźć odpowiedź na pytanie, czy warto założyć sklep internetowy.

Jak założyć sklep internetowy? Przeczytaj nasz poradnik!

Znasz już najważniejsze informacje na temat tego, jak założyć sklep internetowy. Droga do uruchomienia własnego sklepu online może pozornie wydawać się trudna, jednak z odpowiednią wiedzą cały proces staje się znacznie łatwiejszy. Twój sklep internetowy może przynosić zyski przez długi czas, dlatego warto przyłożyć się do tej kwestii od samego początku. Jeśli chcesz sprzedawać z jeszcze większą efektywnością, zapraszamy do zapoznania się z naszym darmowym poradnikiem, który powie Ci, jak założyć sklep internetowy.


Zespół Ekspertów ING Księgowość