Fakturowanie i Księgowość

Nie jestem klientem ING


Nie musisz nim być, by móc fakturować i księgować

Zarejestruj się bez konta

Otwórz konto - klienci bankowi mają łatwiej!

Jestem klientem ING


Korzystasz z bankowości internetowej Moje ING
lub ING Business?

Odszkodowanie - jak księgować?

2022-07-11

W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej może się zdarzyć, że przedsiębiorca otrzyma odszkodowanie od swojego kontrahenta. Takie sytuacje się zdarzają szczególnie w przypadku niedotrzymania warunków umowy. Albo zostanie przekroczony termin jej realizacji, albo nie zostaną dotrzymane warunki jakościowe lub inne. Odszkodowanie może wpłynąć z tytułu samej umowy – jeżeli takie ustalenia są w niej zapisane lub z tytułu odszkodowania wpłaconego z polisy ubezpieczeniowej. Odszkodowanie może też być wypłacone z polisy ubezpieczeniowej, w razie zajścia nieszczęśliwego zdarzenia, które było objęte ochroną ubezpieczeniową.

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów (KPiR)

Przedsiębiorcy mogą się rozliczać z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów (KPiR). W odpowiednich kolumnach należy rejestrować przychody uzyskiwane z działalności, jak również koszty poniesione na ich uzyskanie. Każda kolumna księgi jest opisana i jasne jest, co i gdzie należy wprowadzać.

Jednakże, w księdze znajduje się jeszcze jedna dodatkowa kolumna, która opisana jest niezrozumiale dla przedsiębiorców. Chodzi o kolumnę numer 8 pod nazwą „inne przychody”. Co należy w niej umieszczać i czy odszkodowanie właśnie tam powinno zostać zaksięgowane?

Inne przychody

To, co należy zamieszczać w kolumnie ósmej, reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Dla rozjaśnienia sytuacji można też sięgnąć po ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwaną również ustawą o PIT. W artykule 14 ustęp 2 tej ustawy znajduje się katalog przychodów, które można zamieścić w kolumnie 8 „inne przychody”.

Ustawodawca wymienia tam między innymi taki źródła przychodów, jak:

  • różnice kursowe przy przewalutowaniu;
  • odpłatne zbycie składników majątku;
  • dotacje;
  • subwencje;
  • otrzymane kary umowne;
  • odsetki od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych;
  • umorzone lub przedawnione zobowiązania;
  • wierzytelności zwrócone opisane jako nieściągalne lub takie, na które utworzono rezerwy zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;
  • świadczenia otrzymane w naturze;
  • wynagrodzenie za prowadzenie pracowniczego programu emerytalnego;
  • odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Na podstawie powyższego zestawienia, zarówno kary umowne, jak i odszkodowania polisowe, należy zaksięgować właśnie w kolumnie numer 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów pod hasłem „inne przychody”.

Poprawne rozlicznie odszkodowania

Otrzymane odszkodowanie należy zaksięgować i rozliczyć niezależnie od tego, czy składka na polisę ubezpieczeniową została zaksięgowana w kosztach uzyskania przychodu, czy też nie.

Warto jednak nadmienić, że odszkodowania majątkowe i osobowe są zwolnione z odprowadzania od nich podatku dochodowego. Wyjątek stanowią jednak odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Jeżeli przedsiębiorca decyduje się na naprawienie uszkodzonych składników majątku, może to zrobić ze środków pochodzących z odszkodowania lub środków własnych – nie ma to znaczenia. Poniesiony na ten cel wydatek należy zaksięgować w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”.

Wpływ z odszkodowania natomiast należy zaksięgować, wraz z odpowiednim dla niego dowodem księgowym w kolumnie 8 „inne przychody” i rozliczyć podatek dochodowy, jeżeli odszkodowanie dotyczyło składników majątku.

Kwestia rozliczania szkód związanych z samochodami zależy w dużej mierze od rodzaju wykupionej polisy. Jeżeli zaś przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem podatku VAT może odliczyć podatek VAT związany z otrzymanym zwrotem kosztów naprawy.

Na koniec należy wspomnieć, że otrzymanie odszkodowania za zniszczony majątek oraz zaksięgowanie kosztów jego naprawy są niezależne od indywidualnych ustaleń pomiędzy przedsiębiorcą i ubezpieczycielem.


Zespół Ekspertów ING Księgowość