Błędy w PIT-11, których nie trzeba korygować – to warto wiedzieć
2024-12-18
Każda osoba zatrudniona na umowę o pracę, umowę zlecenie lub umowę o dzieło z pewnością spotkała się z deklaracją podatkową PIT-11. Jest to bowiem podstawowa forma rozliczenia z urzędem skarbowym. Co zrobić jednak, gdy w deklaracji podatkowej PIT-11 pojawią się błędy?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie błędy mogą pojawić się w PIT-11,
- kto odpowiada za błędy w PIT-11,
- jak uniknąć pomyłek w PIT-11,
- jakie są konsekwencje związane z błędami w PIT-11.
Błąd w PIT-11 – co zrobić, gdy się pojawi
PIT-11 to deklaracja podatkowa, którą płatnik, czyli pracodawca ma obowiązek wystawić i przekazać pracownikowi. Zawiera ona podstawowe informacje o przychodach, dochodach, kosztach uzyskania przychodów oraz zaliczkach na podatek dochodowy. Płatnik ma obowiązek przekazania PIT-11 do urzędu skarbowego w formie elektronicznej do końca stycznia kolejnego roku następującego po danym roku podatkowym.
Przy sporządzaniu PIT-11 mogą jednak pojawić się błędy. Mogą one wynikać z błędnego obliczenia zaliczek lub ich pobierania na podatek dochodowy. Takie błędy mogą zostać wykryte zarówno przez pracownika, jak i pracodawcę. Warto więc zwrócić uwagę na to, czy podane przez pracownika kwoty zawarte w deklaracji podatkowej zgadzają się z faktycznymi kwotami przychodu oraz dochodu.
Błąd w PIT-11 – kto odpowiada? Odpowiedzialność za błędy
Jeżeli zauważyłeś błąd w zeznaniu PIT-11 otrzymanym od pracodawcy, natychmiast się z nim skontaktuj celem dokonania korekty. Pracodawca ma obowiązek skorygowania deklaracji i przesłania poprawionych informacji do urzędu skarbowego i do pracownika. Na tym etapie pracodawca może także dopłacić zaliczki na podatek i składki ZUS, jeżeli omyłkowo odprowadzał zbyt niskie kwoty.
Należy wiedzieć o tym, że od momentu złożenia deklaracji podatkowej, czyli PIT-36, PIT-37, PIT-38 , to pracownik jest odpowiedzialny za podatek. Jeżeli więc wystąpią w niej błędy, to urząd skarbowy wezwie do złożenia wyjaśnień właśnie podatnika. W niektórych przypadkach złożenie korekty może nie wystarczyć. Jeżeli pracodawca płacił do urzędu skarbowego zbyt niskie zaliczki na podatek dochodowy, to obowiązek ich dopłacenia będzie ciążył nie na pracodawcy, a na pracowniku.
Analogicznie, w sytuacji, w której pracodawca płacił zbyt duże zaliczki na podatek dochodowy, może otrzymać zwrot podatku. Warto wiedzieć, że korekty informacji i danych zawartych na rozliczeniu podatkowym można dokonać w trakcie pięciu lat od końca roku, w którym składany jest dany PIT. Po tym terminie następuje bowiem jego przedawnienie.
Błąd w PIT – jak unikać typowych pomyłek?
W deklaracji PIT-11 pracodawca informuje także urząd skarbowy o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne, które zostały odprowadzone od przychodów pracownika. Mogą więc pojawić się pomyłki związane z błędną kwotą składek ZUS. Za błędnie pobrane składki na ubezpieczenie zdrowotne odpowiada płatnik, czyli pracodawca, jednak w zeznaniu rocznym pracownik powinien wykazać taką kwotę, jaka znalazła się na PIT-11 - nawet jeżeli jest ona podana błędnie.
Pracownik, który otrzymał PIT-11 z błędnymi danymi nie może samodzielnie dokonać jego korekty. Może jednak złożyć wniosek do pracodawcy, w którym odniesie się do zaistniałych błędów i uargumentuje swoje zastrzeżenia. Na tej podstawie pracodawca może dokonać korekty zeznania podatkowego PIT-11.
Błędy w PIT-11, których nie trzeba korygować – rodzaje i przypadki
Nie każda sytuacja wymaga korekty informacji zawartych w PIT-11. W trzech przypadkach taka konieczność nie istnieje:
- błędnie wyliczone koszty uzyskania przychodu,
- deklaracja wysłana do niewłaściwego urzędu skarbowego,
Koszty uzyskania przychodu mogą być zależne od miejsca zamieszkania pracownika i wynosić 250 zł lub 300 zł miesięcznie. Wyższa kwota dotyczy pracownika, który zamieszkuje w innej miejscowości, niż pracuje. W takiej sytuacji pracownik musi złożyć oświadczenie, a wprowadzenie pracodawcy w błąd będzie skutkowało zaniżeniem podatku. Taka sama sytuacja może się wydarzyć, jeśli pracownik złożył takie oświadczenie u więcej niż jednego pracodawcy.
Wysłanie przez pracodawcę deklaracji PIT-11 do niewłaściwego urzędu skarbowego także nie wymaga korekty. Urząd skarbowy przekaże ją bowiem do właściwego urzędu. Taka sama sytuacja ma miejsce, jeśli pracownik podał błędny adres swojego zamieszkania. Urząd skarbowy może jednak zwrócić się do pracodawcy o wyjaśnienie i złożenie korekty z prawidłowym adresem zamieszkania.
Błąd w rozliczeniu PIT – konsekwencje
Do momentu złożenia rocznego zeznania przez podatnika, konsekwencje wystawienia błędnego PIT-11 ciążą na pracodawcy. W przypadku niezgodności ze stanem faktycznym ma on obowiązek wystawienia korekty deklaracji podatkowej PIT-11. W momencie złożenia rocznego zeznania PIT, konsekwencje błędu przechodzą na pracownika.
Może się także zdarzyć sytuacja, w której płatnik nie dostarczy rozliczenia PIT-11 do podatnika oraz urzędu skarbowego. Jest to trudna sytuacja, gdyż roczny obowiązek podatkowy w dalszym ciągu spoczywa na pracowniku. Jeżeli pracodawca uchyla się od wystawienia PIT-11 to deklarację roczną należy sporządzić na podstawie innych informacji, takich jak wyciąg z konta bankowego.
Opierając się o wysokości comiesięcznych wypłat, można obliczyć składki na ubezpieczenie zdrowotne, a także zaliczkę na podatek dochodowy. W tym przypadku bardzo dobrym rozwiązaniem może być samodzielna księgowość. Do deklaracji można także dołączyć informację o samodzielnym wyliczeniu składek z uwagi na niedostarczenie PIT-11 przez pracodawcę.
Jeśli PIT-11 zawiera błędny adres zamieszkania, pracownik powinien zwrócić się do pracodawcy, aby skorygował on deklarację i przesłał ją do pracownika oraz prawidłowego urzędu skarbowego wraz z pismem uzasadniającym korektę
Zespół Ekspertów ING Księgowość