Fakturowanie i Księgowość

Nie jestem klientem ING


Nie musisz nim być, by móc fakturować i księgować

Zarejestruj się bez konta

Otwórz konto - klienci bankowi mają łatwiej!

Jestem klientem ING


Korzystasz z bankowości internetowej Moje ING
lub ING Business?

Zawieszenie działalności - co się z nim wiąże?

2022-05-02

Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad zawieszeniem swojej działalności gospodarczej. W tym czasie właściciele przedsiębiorstw nie mogą osiągać bieżących przychodów z podstawowych czynności, na których zwykle opiera się ich działalność.

Utrzymanie płynności finansowej często nie jest łatwym zadaniem dla osoby posiadającej jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzenie samodzielnie biznesu sprawia, że jesteśmy odpowiedzialni za wszystko – pozyskanie klientów, świadczenie usług, sprzedaż produktów, produkcję (w zależności od rodzaju działalności), windykację należności i regulowanie bieżących zobowiązań, podejmowanie decyzji w zakresie ewentualnych inwestycji czy planowanie rozwoju działalności.

Zawieszenie działalności gospodarczej oznacza brak możliwości wykonywania czynności mających na celu osiągnięcie przychodu przez przedsiębiorcę. Oznacza to, że osoba decydująca się na zawieszenie prowadzenia firmy zobowiązana jest na ten czas do wstrzymania się od jakiejkolwiek sprzedaży towarów czy usług. Nie ma natomiast przeciwwskazań, aby w trakcie okresu zawieszenia firmy dokonać sprzedaży środków trwałych czy wyposażenia.

Przedsiębiorca, który zdecydował się na zawieszenie działalności gospodarczej, może ponosić wydatki mające na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródeł przychodów, czyli wynikające z umów zawartych przed dniem zawieszenia firmy, takie jak np. czynsz czy rachunki za abonament telefoniczny. Tego typu wydatki stanowią koszt podatkowy. W czasie zawieszenia firmy nie należy natomiast dokonywać odpisów amortyzacyjnych, amortyzacja zostaje wówczas wstrzymana.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:
- może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;
- może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
- może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
- może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;
- może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego.

Podsumowując powyższe zapisy - w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może ponosić koszty podatkowe, które mają na celu zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Ponadto może on osiągać przychody z działań, które rozpoczął przed zawieszeniem działalności, np. z lokat firmowych.

W czasie, kiedy firma znajduje się w stanie zawieszenia, właściciel może podejmować działania związane z zobowiązaniami zaczętymi, gdy funkcjonowała ona w normalnym trybie. Należą do nich, m.in. uiszczanie: rat leasingowych, odsetek za prowadzenie rachunku bankowego, opłat za utrzymanie serwisu internetowego, opłat za inne media, opłat za najem biura, a także za utrzymanie numerów firmowych. Szczególnie w przypadku gdy umowy zostały zawarte przed zawieszeniem działalności. Co więcej, przedsiębiorca może także rozliczać się z wydatków, które uznawane są za celowe i ważne, nawet podczas okresu zawieszenia działalności, czyli z: podatku od nieruchomości, wydatków na ochronę majątku działalności, wydatków poniesionych na ewentualną naprawę związaną z nieprzewidzianymi awariami i koszty wynikającego z konieczności przedłużenia polis ubezpieczeniowych zabezpieczających mienie firmowe.
Za koszty, które nie zostaną uznane jako wydatki, można uznać te, których urząd skarbowy nie uzna za istotne i celowe dla zabezpieczenia źródła przychodów. Mogą to być, np.: wydatki poniesione na reklamę i promocję czy zakup towarów handlowych.

Należy pamiętać, że zawieszenie działalności gospodarczej nie spowoduje zwolnienia przedsiębiorcy z konieczności złożenia zeznania rocznego PIT. Do rozliczenia kosztów podatkowych, które zostaną poniesione w trakcie trwania zawieszenia, powinno dojść w pierwszym okresie po wznowieniu działalności gospodarczej. Natomiast, jeśli zawieszenie przestanie być aktualne na przełomie roku, koszty podatkowe należy wykazać w deklaracji rocznej.


Zespół Ekspertów ING Księgowość