Fakturowanie i Księgowość

Nie jestem klientem ING


Nie musisz nim być, by móc fakturować i księgować

Zarejestruj się bez konta

Otwórz konto - klienci bankowi mają łatwiej!

Jestem klientem ING


Korzystasz z bankowości internetowej Moje ING
lub ING Business?

Rozliczanie opakowań w sklepie internetowym

2022-01-26

Zgodnie z przepisami z dnia 13 czerwca 2013 roku właściciele sklepów internetowych, którzy prowadzą sprzedaż produktów fizycznych, są zobowiązani do rozliczenia opakowań, które wprowadzili do obrotu. Czas na ich rozliczenie przypada z końcem roku. Wiąże się to z koniecznością wniesienia opłat za opakowania, a w razie nierozliczenia, na przedsiębiorcę mogą spaść dodatkowe kary.

Zgodnie z przepisami z dnia 13 czerwca 2013 roku właściciele sklepów internetowych, którzy prowadzą sprzedaż produktów fizycznych, są zobowiązani do rozliczenia opakowań, które wprowadzili do obrotu. Czas na ich rozliczenie przypada z końcem roku. Wiąże się to z koniecznością wniesienia opłat za opakowania, a w razie nierozliczenia, na przedsiębiorcę mogą spaść dodatkowe kary. Jak uporać się z tym zadaniem?

 

Jednym ze sposobów na uniknięcie wysokich opłat, dodatkowych obowiązków i kar, jest zlecenie rozliczenia firmie, która zajmuje się odzyskiwaniem opakowań. Przy dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności, to ona staje się wówczas odpowiedzialna za komplet rozliczeń i deklaracji, a przedsiębiorca zostaje z nich zwolniony. Naturalnie, firma również pobiera opłaty, ale okazuje się, że przy podsumowaniu, są one znacznie mniejsze niż te, które należy wnieść za wprowadzone do obrotu opakowania. Co jeszcze warto wiedzieć?

 

Rejestracja przedsiębiorstwa

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi sklep internetowy, w którym sprzedaje produkty fizyczne, musi się zarejestrować w BDO. Jest to rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Otrzymuje wówczas specjalny numer identyfikacyjny.

Za brak rejestracji lub chociażby brak samego numeru na fakturach grożą poważne kary finansowe, które dodatkową obciążą budżet przedsiębiorcy. Należy więc pamiętać, by dopełnić ten obowiązek.

 

Ewidencja opakowań

Kolejną ważną kwestią jest ewidencja opakowań wprowadzonych do obrotu. Praktycznie każdy sprzedawca internetowy wprowadza do obrotu jakieś opakowania i nie ma tu większego znaczenia ich rodzaj. Zgodnie bowiem z definicją, opakowaniem jest zarówno karton, taśma klejąca, folia stretch, jak i koperta bąbelkowa.

 

Jak brzmi wspomniana definicja?

Opakowanie to wprowadzony do obrotu wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, lub materiał, którego podstawowym zadaniem jest zabezpieczenie towaru w czasie transportu, przechowywania, eksponowania lub stosowania. Opakowania pełnią aktualnie funkcję instrumentu marketingowego, mającego na celu zachęcenie do nabycia towaru. Wyróżnić możemy opakowania jednostkowe (opakowanie pojedynczych produktów np. butelki), opakowania zbiorcze (opakowania zawierające wielokrotność opakowań jednostkowych produktów np. kartony) oraz opakowania transportowe (opakowania służące ochronie w czasie transportu i przechowywania np. skrzynie).

 

Wymagania, jakim powinny odpowiadać opakowania wprowadzane do obrotu oraz zasady postępowania z opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi określa ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. 2013 poz. 888).

 

Rejestr opakowań może być prowadzony w excelu lub dowolnej innej aplikacji, która pozwala na jego systematyczne aktualizowanie oraz ułatwia przygotowanie rocznego zestawienia. Chodzi bowiem o to, że na koniec roku przedsiębiorca, który wprowadził do obrotu opakowania, zobowiązany jest do rzetelnego przedstawienia masy (w kilogramach) opakowań zależnie od ich rodzaju.

 

Roczne rozliczenie

Na podstawie przygotowanej ewidencji należy przygotować roczne sprawozdanie dotyczące wprowadzonych do obrotu produktów i opakowań. W jego treści powinny się znaleźć takie informacje jak rodzaje opakowań i masa każdego z nich. Na tej podstawie i na bazie ogólnie dostępnego cennika należy rozliczyć koszt, jaki przedsiębiorca powinien ponieść w związku z wprowadzeniem opakowań do obrotu.

Warto w tym miejscu wiedzieć, że każdy surowiec to inna stawka, dlatego też trzeba to bardzo dokładnie zweryfikować. Po ustaleniu swojego zobowiązania należy doliczyć jeszcze 2% na Publiczne Kampanie Edukacyjne.

 

W przypadku zlecenia rozliczeń firmie zewnętrznej, która zajmuje się tego rodzaju sprawami przedsiębiorca wiele może sobie ułatwić. Przede wszystkim koszty gospodarki opakowaniami znacznie maleją. Jest bowiem zobowiązany wyłącznie do opłacenia wartości umowy, a nie rozliczenia opakowań, a ta z reguły wiąże się z niższą kwotą niż opakowania. Ponadto zdejmuje z siebie wiele obowiązków. Nadal musi prowadzić ewidencję, ale przygotowanie rocznego sprawozdania, rozliczenie i odprowadzenie 2% na Kampanie Edukacyjne pozostaje już po stronie firmy zewnętrznej.


Zespół Ekspertów ING Księgowość