Twój niezbędnik ING Księgowość

Poniżaj znajdziesz wiele informacji, które ułatwią Ci start w Biurze rachunkowym ING.

  • Uzupełnij dane firmy w aplikacji
  • Zapoznaj się z wykazem Twoich obowiązków jako podatnika
  • Sprawdź odpowiedzi na często zadawane pytania


Zapoznaj się z nim i przygotuj na rozmowę z księgowym

 

Pamiętaj! Zadzwoń i umów się na rozmowę powitalną z księgowym!

Jeśli tego nie zrobisz, nie będziemy mogli rozpocząć obsługi Twojej firmy

Skontaktuj się z nami

 

Zacznijmy od podstaw

 

Warto rozpocząć od ustawień Twojej firmy w systemie
 

Zaloguj się przez Moje ING  Zaloguj się loginem i hasłem

  • Wprowadź dane Twojej firmy

    Po zalogowaniu do systemu w prawym górnym rogu ekranu kliknij w nazwę swojej firmy i wybierz "Dane i ustawienia".

     

    Otwórz sekcję "Dane firmy" i uzupełnij wszystkie informacje.

  • Informacje i ustawienia księgowe

    Również w zakładce "Dane i ustawienia" przejdź do sekcji "Ustawienia księgowe".

     

    Uzupełnij kolejno wszystkie pola. Poniższe podpowiedzi Ci w tym pomogą.

    • Jeśli złożyłeś/aś formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym, podczas zakładania firmy w
      Moim ING lub chcesz być podatnikiem VAT, zaznacz "Tak" w polu "Jestem podatnikiem VAT"
    • Określ sposób rozliczenia VAT w polu "W jaki sposób składasz deklarację?". Pamiętaj, że
      nowe firmy mogą rozliczać się wyłącznie miesięcznie
    • Jeśli Twoja firma jest zwolniona z VAT, określ przyczynę zwolnienia w polu "Wybierz podstawę
      zwolnienia
      ". Dzięki temu na fakturach automatycznie pojawi się stawka VAT "zw" i odpowiednia
      adnotacja
    • W polu "Jak prowadzisz księgowość?" wybierz Książkę przychodów i rozchodów lub Ryczałt
      ewidencjonowany
    • Jeśli posiadasz status małego podatnika VAT, zaznacz tę opcję. To spowoduje, że na Twoich
      fakturach pojawi się informacja o metodzie kasowej, a podatek VAT będzie naliczany w
      momencie dokonania zapłaty
    • Jeśli wcześniej rozliczałeś/aś swoją Książkę przychodów i rozchodów w innym programie, zaznacz
      opcję "Kontynuuję KPiR z poprzedniego okresu". Pojawią się nowe pola, w których uzupełnisz
      ostatnio rozliczony okres, wartości poszczególnych kolumn KPiR oraz ostatni numer.
      Dopiero założyłeś/aś firmę? Ta opcja Cię nie dotyczy.
    • W poprzednich latach Twojej działalności występowały straty? Zaznacz opcję "Rozliczam straty z
      lat ubiegłych". W nowych polach wpisz kwotę straty w poszczególnych latach oraz kwotę dotychczas
      rozliczonej straty.
      Dopiero założyłeś/aś firmę? Ta opcja Cię nie dotyczy.
  • Uzupełnij dane podatnika

    Przejdź do sekcji "Deklaracje" i wybierz "Ustawienia podatnika".

     

    Uzupełnij następujące dane:

    • Imię i nazwisko
    • Nazwę firmy
    • NIP
    • REGON
    • Numer telefonu
    • Adres e-mail
  • Ustawienia podatkowe

    Na koniec przejdź do sekcji "Ustawienia podatkowe". Również znajdziesz je w zakładce "Deklaracje".

     

    • Uzupełnij pole "Data rozpoczęcia działalności gospodarczej". Jeśli nie masz pewności co do daty, sprawdź ją w CEiDG
    • Wypełnij pole "Urząd Skarbowy". Jeśli nie masz pewności do tego, pod który Urząd podlega Twoja firma, zadzwoń do najlbiższego z nich i poproś o tę informację
    • W polu "Mikrorachunek" wpisz numer rachunku, który będzie używany do opłacania podatków VAT i PIT. Jeśli nie znasz tego numeru, skorzystaj z generatora
    • Określ sposób rozliczania VAT w polu "Rozliczam VAT". Jeśli dopiero rozpocząłeś/aś działalność, wybierz rozliczanie miesięczne
    • Wybierz sposób rozliczania PIT-5
    • Podaj wybraną metodę wyliczenia podatku dochodowego w polu "Metoda rozliczania PIT" - podatek liniowy lub według skali
    • Określ, czy aplikacja ma rozliczać kwotę wolną od podatku
  • Ustawienia związane z ZUS

    Na koniec w tej samej zakładce przejdź do "Ustawień ubezpieczeniowych".

    • W polu "Termin składania deklaracji" wskaż, kiedy w ciągu miesiąca składasz deklaracje
    • Określ schemat składek ZUS stosowany w Twojej firmie
    • Wskaż, czy korzystasz ze zwolnienia chorobowego


Potrzebujesz wsparcia w ustawieniach?

Skontaktuj się z nami - pomożemy

 

Zadzwoń do nas: +48 32 357 88 77

czynna od poniedziałku do piątku, 
w godzinach 8.00-18.00 
(Koszt połączenia wg stawek operatora)

Napisz na adres: wsparcie@ingksiegowosc.pl

 

icon

Najczęściej zadawane pytania

Przejdź do FAQ

 

Porozmawiajmy na czacie

Czynny od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-18.00. Poza godzinami pracy naszych Konsultantów, zostaw wiadomość na czacie.
Skontaktujemy się :)

Rejestracji podmiotu do VAT dokonuje się na druku VAT-R. Informacje o podmiotach, które obowiązkowo muszą się zarejestrować do VAT określone są na stronie Ministerstwa Finansów.
Obowiązek rejestracji do VAT może także zaistnieć w sytuacji, gdy wartość sprzedaży towarów czy usługi przekroczy limit 200 000 zł. Jeżeli działalność rozpoczyna się w trakcie roku, to limit ustalany jest proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności (200 000 x ilość dni pozostałych do końca roku) / ilość dni w roku.

Zgłoszenia VAT można dokonać:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie
  • elektronicznie

Zgłoszenia dokonasz na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów za pośrednictwem aktywnego formularza. Aby wysłać zgłoszenie VAT-R elektronicznie przez Portal Podatkowy musisz mieć kwalifikowany podpis elektroniczny.
Zgłoszenie VAT-R możesz dołączyć do wniosku o wpis lub zmianę wpisu w CEIDG.Dokumenty podpisz podpisem kwalifikowanym  lub Profilem Zaufanym.
 

 

Możesz zrezygnować ze zwolnienia podmiotowego (do 200 tys. zł) w dowolnym momencie. 
W celu dobrowolnej rejestracji do VAT należy złożyć do właściwego urzędu skarbowego formularz VAT-R dostępny na stronie.
Zgłoszenie VAT-R możesz złożyć do urzędu skarbowego elektronicznie – w tym celu musisz posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny. 
Na formularzu VAT-R rejestrujesz się nie tylko jako czynny podatnik VAT (do polskiego VAT), ale również do VAT-u unijnego, chcąc prowadzić transakcje z podmiotami z UE. 
Zapłaty podatku VAT dokonuje się na mikrorachunek podatkowy, który wygenerujesz tutaj.

Rejestr BDO to inaczej „Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami”. Przedsiębiorcy wpisani do Rejestru BDO są od  1 stycznia 2020 zobowiązani do prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości dotyczącej odpadów w dedykowanym portalu BDO.
Obowiązek wpisu do Rejestru BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy:

  • wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,
  • wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych

W przypadku BDO nie ma znaczenia wielkość firmy. Do Rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, które wytwarzają odpady i mają w związku z tym obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Mogą to być np. salony kosmetyczne, gabinety stomatologiczne, gabinety lekarskie, sklepy spożywcze, warsztaty rzemieślnicze czy firmy budowlane.

Na portalu BDO można zweryfikować obowiązek rejestracji do BDO odpowiadając na poszczególne pytania.

Prowadzenie działalności bez wpisu do BDO, w przypadku, gdy wpis ten jest konieczny, naraża firmę na karę administracyjną od 5000 zł do 1 000 000 zł. Sankcje kwotowe nakładane są również na jednostki za nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych  w związku z prowadzoną działalnością. Między innymi na wystawianych fakturach, umowach i innych dokumentach zewnętrznych związanych z działalnością gospodarczą powinien znaleźć się numer BDO.
 

Czym jest kasa fiskalna, kto i kiedy musi ją mieć, a także jakie obowiązki związane są z jej posiadaniem dostępne są na stronie.

W sytuacji, gdy nie jesteś pewny czy używasz właściwej stawki VAT dla sprzedawanego towaru lub usługi możesz złożyć wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Może ktoś już wysłał podobne zapytanie? Możesz to sprawdzić w wyszukiwarce WIS.
Jeżeli w dalszym ciągu nie wiesz, z jaką stawką wystawić fakturę złóż wniosek o Wiążą Informację Stawkową dostępny na stronie.

Informacje dotyczące zgłaszania wykorzystywania samochodu osobowego wyłącznie dla celów prowadzenia działalności gospodarczej oraz związane z tym obowiązki opisane są na stronie

Jednoosobowa działalność gospodarcza objęta jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W zależności od sposobu wyboru opodatkowania konieczne może być prowadzenie Podatkowej Książki Przychodów i Rozchodów (KPiR) lub Ewidencji przychodów (ryczałt).

W ramach KPiR ewidencjonowane są uzyskiwane przychody oraz ponoszone koszty podatkowe prowadzonej działalności gospodarczej. 

Jeszcze jedną formą opodatkowania jest karta podatkowa. Wybierając kartę podatkową co miesiąc jesteś zobowiązany/a płacić do Urzędu Skarbowego określoną kwotę, której wysokość zależy od rodzaju działalności, liczby mieszkańców w miejscowości, w której prowadzisz biznes oraz liczby pracowników, których zatrudniasz. Konkretna kwota podatku może się bardzo różnić. Jeśli chciałbyś/abyś przykładowo w 2019 roku założyć we Wrocławiu myjnię samochodową, w której zatrudnisz 5 osób, wówczas zapłacisz miesięcznie 1842 zł podatku. Natomiast świadcząc osobiście usługi krawieckie w miejscowości zamieszkanej przez mniej niż 5000 osób, zapłacisz tylko 124 zł. 

Dowiedz się więcej o:

Nie pamiętasz wybranej formy opodatkowania, a zakładałeś/aś firmę przez Moje ING? Znajdziesz ją w kontekście Osobistym > Usługi > sekcja Sprawy urzędowe > Załóż firmę. W historii wniosków możesz pobrać wniosek - w nim znajdziesz informację o wybranej formie opodatkowania. Zaloguj się do Mojego ING

Właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej jest objęty obowiązkowym ubezpieczeniem do ZUS. Nie należy składać do ZUS żadnych dokumentów rejestracyjnych – informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej jest przekazywana do ZUS automatycznie (zakładając, że złożyłeś/aś wniosek do CEiDG wraz z odpowiednimi załącznikami). Jeśli założyłeś/aś firmę za pośrednictwem dowolnej bankowości internetowej, poprzez zawarty w procesie wniosek do CEiDG zgłoszono Cię jako płatnika do ZUS - pamiętaj, że żebyś został/a objęty/a ubezpieczeniem społecznym, musisz samodzielnie złożyć deklarację.

Zapłata składek ZUS dokonuje się jedną kwotą na Indywidualny rachunek składkowy dostępny na stronie.

Wysokość składek ZUS można sprawdzić na tutaj.

Zgłoszenie do ZUS - „Ulga na start”  
Po założeniu działalności gospodarczej z pomocą bankowości elektronicznej należy przesłać zgłoszenie rejestracyjne do ubezpieczeń w ZUS. Po spełnieniu odpowiednich warunków (najważniejsze z nich to prowadzenie działalności pierwszy raz lub podjęcie ponowne działalności po 60 miesiącach oraz nie wykonywanie działalności na rzecz byłego pracodawcy)  możesz skorzystać z „Ulgi na start”. W tym wypadku opłacasz przez 6 miesięcy tylko składkę ubezpieczenia zdrowotnego (przykładowo w roku 2021 składka zdrowotna wynosi 381,81 zł.). W celu skorzystania z „Ulgi na start” należy złożyć do ZUS zgłoszenie rejestracyjne ZZA. Możesz tego dokonać:

  • papierowo w oddziale ZUS 
  • za pomocą Platformy Usług Elektronicznych – PUE. Więcej informacji o logowaniu dostępne na stronie
  • za pomocą aktualizacji danych w CEiDG – sprawę załatwisz online na stronie

W celu złożenia przez Internet zgłoszenia do ZUS niezbędne będzie posiadanie Profilu Zaufanego, za pomocą którego będziesz mógł składać elektronicznie dokumenty do instytucji państwowych. Profil Zaufany możesz założyć przez bankowość internetową Moje ING, bez konieczności wychodzenia z domu.
 

Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu czy domu. Do kosztów działalności można zaliczyć część wydatków związanych z bieżącym użytkowaniem lokalu. W tym celu należy oszacować, jaka część mieszkania jest wykorzystywana w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Przykład: wykorzystujemy mieszkanie w 20% w działalności gospodarczej, a miesięcznie czynszu płacimy 700 zł. Oznacza to, że w koszty możemy wpisać 140 zł.
 
Wydatki na media (np. energii elektrycznej, wody, ścieków) również można zaliczyć w koszty podatkowe pod warunkiem, że związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą. W celu rozliczenia możemy zainstalować osobny licznik, aby wiedzieć jaką ilość zużyliśmy dla prowadzenia działalności. Możemy również odpowiednio uzasadnić sposób wyliczenia kosztu. Przykład: do pracy używany jest laptop oraz podpięty do niego monitor. Jeżeli wyliczymy miesięcznie zużycie prądu dla danych sprzętów to dany koszt nie powinien być kwestionowany przez urząd skarbowy. 
Uwaga – prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu związane jest z obowiązkiem zgłoszenia zmiany wyliczenia podatku od nieruchomości – w zależności od władz lokalnych wysokość rocznego podatku do zapłaty może znacznie się podnieść. Dodatkowo, jeżeli mieszkanie podlega pod spółdzielnie /wspólnotę, to może zaistnieć obowiązek zgłoszenia takiego faktu do zarządu, co może wpłynąć na wysokość czynszu.